Juozas Šidiškis. Ašainės ir smegeninės sąmonių sąveika 

 Ašainės ir smegeninės sąmonių skirtis ir sąveika  

 Juozas Šidiškis   

Smegeninė sąmonė yra smegenų funkcija reguliuojanti ir užtikrinanti kūno  gyvybinę veiklą. Taip pat smegenys su nervų siastema ir juslėmis palaiko ryšį su  aplinka, kaupia ir saugo juslinės realybės informaciją, generuoja protą – inteltktą. Šiuolaikinės medicinos mokslas ir praktika pripažįsta bei naudojasi tik šia sąmone. Jos sutrikimus sukeliantys galvos smegenų pažeidimai lemia jų intensyvumą,  trukmę ir atsistatymo galimybes. Sąmonės pažeidimo gylis ir atsistatymo dinamika  yra vertinama specialia balų sistema. 

 Msdicinos mokslo ir praktikos srityje 20 – to amžiaus viruryje naujas įžvalgas  paskelbė Kanados neurochirurgas Vailderis Penfildas, padarytas remiantis  ekspermentais vietinėje nejautroje atliekant smegenų operacijas. Jo teiginys, kad  smegenys yra priemonė reikštis už jų esančiai galiai kolegų ir bendruomenės buvo  sutiktas skeptiškai kaip fantazija ir mistifikacija. Tuo pačiu metu pradėta kaupti iš  klinikinės mirties atgaivintų žmonių patyrimai, apibenrinti Raimondo Mudžio  knygoje „Life after life“ („Gyvenimas po gyvenimo“). Ryškiausi asmeniški atvejai,  mus pasiekę ir į mūsų kalbą išverstomis knygomis yra Šveicarijos inžinieriaus  Ištvano Jankovičiaus („Išgyvenau sąvają mirtį“1998 m.) ir JAV neurochirurgo  praktiko bei mokslininko Ebeno Aleksanderio („Tikras dangaus įrodymas“2008  m.). Asmenų ankstesnių gyvenimų atsiminimai, tarp jų ir mūsų Vydūno išsakytas:  „Dažnai buvau motinai kalbėjęs apie seniau išgyventą gyvenimą ir kaip jo aplinka  atrodė“ ( V.R. Iii t. 389 p.) Visi šie faktai atvedė prie naujų sąmonės ir  sąmonigumo reiškinių aiškinimosi ir suvokimo 

 Vydūnas suvokęs žmogaus sąmonę esant svarbiausiu asmenybės elementu  pavadino ją ašaine sąmone, kuri kiekvienu atveju reiškiasi skirtingu sąmoningumo  lygiu, atsinešamu ateinant į juslėmis patiriamą pasaulį. Jo ugdymas yra  svarbiausias viso mūsų gyvenimo uždavinys. Čia svarbi yra smegeninės ir ašainės  sąmonių sąveika: kai protas išminties – Ašainės sąmonės ugnį kūrena ir ją šviesina,  bei veda į šventnamį ir antžemį, arba gesina ir veda į požemį, beprotnamį.  Lemiamą vaidmenį čia vaidina mūsų laisva valia ir sąžinė.

 Vydūnas (V. R. IV t. 229 p.) pateikia kompozitoriaus Bethoveno tobulą ašainės ir  smegeninės sąmonių sąveikos reiškinį. Savo ir kūrybos viduramžyje Bethovenas  visiškai apkurtęs parašė brandžiausius muzikinės kūrybos šedevrus. Kaip jis pats  yra teigęs savo vidine klausa ( ašaine sąmone) jis pastoviai priimdavo intensyvų  kūrybinį srautą ,kurį sunkiai spėdavęs užfiksuoti savo tobulai išugdytu muzikiniu  raštingumu (smegenine sąmone) 

 Ir visų mūsų sąmonės šviesėjimo sėkmę lemia darni ašainės ir smegeninės Sąmonių sąveika budravimo ir net miego metu, kai atsiduriame juslinės ir  viršjulinės realybių paribyje.Tam gali pasitarnauti ir sąmoningas sapnavimas,  kuriuo aktyviai domisi ir šiuolaikinis jaunimas. Vertingas čia yra Vydūno gyvenimo  pavyzdys ir visas Jo kūrybinis palikimas.. 

 Sąmonė žmoguje yra veiksnys sujungiantis dvasinę, psichinę ir fizinę sferas į  darnią visumą. 

 2024.08.06.  

Pagėgių Vydūno biblioteka.